רוב העסקים הנפתחים בישראל נסגרים כבר בשנה הראשונה להקמתם. אם אתם רוצים שהעתיד העסקי שלכם יזכה להצלחה, חשוב שתשימו לב כבר בתחילת הדרך כי אתם פועלים מהראש ולא מהבטן, ומקבלים החלטות נכונות בשלב הקריטי של פיתוח העסק. בשלב ראשון, החליטו להתמודד עם שאלות קשות


האם למוצר שלכם יש ביקוש?

עסקים רבים נפתחים בגלל שהיזם חושב שאם הרעיון נשמע טוב ואפילו יצירתי וחכם, זה מספיק כדי להצליח להקים עסק יציב. בסופו של דבר, מה שמכתיב את השוק, בכל תחום שהוא, זה הביקוש. אין מנוס מלענות לשאלה, האם בכלל יש ביקוש ממשי למוצר או לשירות שלכם?


האם אתם חשים חיבור אמיתי לעיסוק המתוכנן?

בסופו של דבר, חשוב שתאהבו את מה שאתם עושים. יזמים רבים פותחים עסק גם מבלי שירגישו חיבור לתחום העיסוק בו הם פועלים. אם אינך אוהב באמת את עולם המסעדנות, אל תפתח מסעדה. גם אם נדמה לך שיש כאן הזדמנות עסקית. הגשימו חלומות שלכם, לא את החלומות של האחרים. 

האם אתם מתמצאים היטב בתחום העסקי שלכם?

בעידן העסקי הנוכחי אתם מוכרחים להתמצא היטב בכל מה שקורה בתחום העסקי שלכם. עליכם להשקיע וללמוד מידי יום. אם אתם חושבים שאתם כבר יודעים הכול, כנראה שאתם במצב העגום ביותר ועוד לא למדתם כלום.


מה המטרה העליונה שלכם?

כשהמניע הוא "לעשות כסף" בלבד, והמטרה המוגדרת שלכם היא רווח כספי בלבד, ולא יעדים אנושיים יותר, הסיכויים להגשמה עסקית יהיו נמוכים. תשאלו את עצמכם, מה אני רוצה להשיג מעבר לרווח כספי? מה אני מאחל לעצמי שיקרה כשאצליח להוציא את המיזם העסקי בהצלחה? דמיינו את הרגעים בהם תצליחו במטרה, זה מה שייתן לכם את המוטיבציה בשעות הקשות הצפויות לכם בהמשך. 


מה עלות הייצור האמיתית שיש למוצר?

יזמים מעדיפים לפעמים שלא לומר לעצמם את המחיר הכרוך בפיתוח המוצר שלהם. הם חושבים שאם הם יטמנו את הראש בחול, משהו כבר יסתדר מעצמו. אבל זה לא קורה: ברגע שעלות הפיתוח והייצור גבוהה יחסית, גם המחירים צריכים להיות בהתאם, ואם אם אינם מתומחרים נכון, העסק חי על זמן שאול עד לקריסתו הצפויה מראש. התמודדו עם המספרים, אל תתעלמו מהם. 


כמה אתם יודעים על המתחרים שלכם?

ניתוח הסביבה העסקית בה פועל המיזם הוא שלב הכרחי בדרך להצלחה. לשמחתכם, היום יותר מאי פעם עומדים לרשות יזמים כלים לסקירה וניתוח של המתחרים שלהם ושל פעילותם השיווקית. עליכם לנצל את הכלים האלה על מנת ללמוד כמה שיותר מה המתחרים שלכם עושים, בכל שלב בפעילות שלהם. למשל: נסו לברר איך הם מייצרים, בכמה הם מוכרים, מה החזקות והחולשות שלהם, מה אתם יודעים על כוח האדם שלהם, מה המסר השיווקי שלהם, וכמה אנשים עוקבים אחריהם בערוצי המדיה החברתית השונים.

איזה שיתופי פעולה אתם יכולים לייצר?

שיתופי פעולה איכותיים יכולים לפעמים להיות הבדל בין הצלחה לכישלון. נסו להעמיק במחשבה אילו שיתופי פעולה עסקיים יכולים להתאים לעסק שלכם. שיתופי פעולה יכולים להיות אסטרטגיים וגם טקטיים.

 

האם אתם מגבשים תכנית עסקית לפני שהתחלתם בשיווק ומכירות?

במידה ולא, עצרו הכול. תכנית עסקית מקצועית היא הכרח לפני יציאה לדרך. התכנית יכולה להמשיך ולהשתנות גם בהמשך, וזה בסדר גמור, אבל את התשתית העיקרית אתם צריכים להעלות על הכתב ורצוי בעזרת יועץ עסקי מקצועי ובעל ניסיון בתחום.


האם אתם יכולים להסביר על העסק שלכם בדקה אחת?

עליכם לדעת להסביר על מהות העסק והרעיון במשך דקה רצופה ובאופן בהיר ושוטף. אם אתם מוצאים את עצמכם מגמגמים, נתקעים ומחפשים את המילים, או לחילופין אם אתם מדברים בלי סוף, תבינו כי אתם צריכים לעבוד על זה. מיזם עסקי טוב צריך להישמע טוב וברור במשך דקה אחת בלבד. בדקו את עצמכם. כן, כן. עם סטופר. 

האם אתם מחויבים למיזם במאה אחוז?

כי 90 אחוז עלולים במקרים רבים לא להספיק. בטח לא מצב בו אתם עושים את הדברים "על הדרך". זה לא רציני, לא מקצועי ולא יוביל אתכם להצלחה. כדי להצליח אתם צריכים להיות מחויבים. לעבוד קשה. לקחת אחריות ולהשקיע את כל מה שיש לכם, ועוד קצת.